сряда, 7 май 2014 г.

КЛАЙВ БАРКЪР - Кървави книги, Том 1



АВТОР: Клайв Баркър
ЗАГЛАВИЕ: Кървави книги, Том 1 / Books Of Blood, Volume I
ИЗДАТЕЛСТВО: Colibri
ПРЕВОД: Иван Атанасов
Година на българското издание: 2012
Година на първото издание: 1984
Страници на БГ изданието, меки корици: 248
Жанр: Хорър
Рейтинг в GOODREADS: 3.98 / 5 от 8 573 гласували
Цена: 14 лв


Кой не знае Клайв Баркър, кой не е чувал за него? Е, навярно ще се учудите, но има доста хора, които си нямат и понятие кой е този англичанин, който пише, рисува, режисира, продуцира, актьорства и какво ли не прави още. Да не си запознат с този талант е доста голяма грешка, ако ме питате мен. Баркър е задължителен автор и трябва да се проучва доста внимателно, защото определено си заслужава. Особено за феновете на хоръра. Да, аз си имам афинитет към британските творци, защото досега те не са ме разочаровали, но чувайте и по-умните от мен писатели като Стивън Кинг, който казва: "Видях бъдещето на ужаса... и то се казва Клайв Баркър".

Първата ми среща с автора беше преди година, когато прочетох невероятната "Абарат". Казвам "невероятна", не заради литературното й съдържание, а заради поместените в нея картини, които ме очароваха много приятно. Като художествено произведение "Абарат" не ми допадна. Започна много силно, но пък доста бързо изпадна в едно безцелно лутане тук-таме из разни странни острови, които Баркър твърди, че сънувал. Всички знаем какви чувствителни души са творците, така че няма да се учудя, ако просто е прекалил с някои от любимите си опиати. Въпреки че не харесах "Абарат" си казах, че не може такова известно име да бъде пренебрегнато. Реших да му дам втори шанс с "Обречени на Ада", повестта, която бе основа за култовата филмова поредица "Хелрейзър" с онзи готин чичко с пироните по главата. Много ми хареса! И така, раздвоен между едно незадоволително и едно чудесно произведение на Баркър, навлязох в кървавите води на най-известните колекции с разкази на автора, разделени в шест тома. 

Първият том на кървавата книга е направен много професионално:
1. Преводът е повече от чудесен. Иван Атанасов е "предал" думите на Баркър така, както самият Клайв би желал да звучат произведенията му на български, сигурен съм! Не мисля, че някой би се справил по-добре от Атанасов :)
2. Корицата - хареса ми много. Семпла е, но за сметка на това "съдържа" много. 
3. Оформлението - перфектно е. Шрифтът е много удобен за четене.  

Няма да обяснявам колко добър разказвач е Баркър. Това го знае всеки, който е чел произведенията му. Но в този сборник има толкова много красиво-гротескни идеи, че на моменти, докато четях книгата, оставах безмълвен. Не намирах обяснение как е възможно да се сътворят подобни творби. 

"Кървави книги, Том 1" започва с три чудесни въведения - от преводача Иван Атанасов, от автора Клайв Баркър и от светилото на английския хорър - Рамзи Кембъл. 

Баркър открива сборника с "Кървавата книга". Разказ - кратко въведение към предстоящия деликатес, който британецът ни е приготвил. Идеята зад това творение е уникална и брутална едновременно. 

Все още незатворил уста от предното произведение бях пометен от "Среднощният влак за месо". За мен това е най-силната творба в колекцията. Феновете на бруталните филми се сещат, че разказът бе филмиран през 2008, а ролята на злодея бе възложена на не кой да е, а на лошото момче в киното Вини Джоунс. Отново уникална идея и още по-уникално изпълнение. 

"Плямпалото и Джак" е един вид интерлюдия между кървавите симфонии. В този разказ водещ е хуморът, както и нелепите моменти. Плямпалото е демон, който се опитва да уплаши Джак и да го "извлачи" към Ада, но за свое най-голямо нещастие, нещата му просто не се получават. На какво е способен един демон, за да постигне своето? Хората биха си продали душите, но той какво би сторил...?!?

Веднага след "почивката" Баркър отново удря с пълна сила и иглата върху плочата вече е навлязла в територията на следващата песен - "Кървав свински блус". Лично на мен разказът ми приличаше на модерна версия на "Децата на царевицата" на Стивън Кинг, но определено живеещ свой собствен живот. Отново много силно произведение, написано перфектно. 

"Секс, смърт и звезден блясък" е от творбите, които определят един писател като гений. Какво се крие зад една театрална постановка? Откъслечни сцени от живота, представени пред публика от живи актьори? Е, не е нужно всички да са "живи"! Важното е да са просто добри...

И стигаме до финалния акорд, кодата на това майсторско-парче (или както му викат американците "мастърпийс") "В хълмовете, градовете". Такава идея не сте срещали никъде, сигурен съм. Гениалността на Баркър лъха от всеки ред, от всеки хълм и всеки град... Плътта е просто материал, а животът е елемент от общото цяло. Не се хващайте дословно за думите ми, зад тях се крият "хълмовете, градовете". 

Ако трябва да дам реална оценка на тази колекция, тя ще бъде максимална, но истината е, че не я заслужава. Защото така би се наредила до стотиците (хилядите, милионите) прекрасни книги, които са много добри. Не, "Кървави книги, Том 1" е книга, която получава по-висока от максималната оценка, защото тя е шедьовър на съвременния хорър, книга, която ще остане в историята и ще издържи на ударите на времето.

Оценка: над 10 

Няма коментари:

Публикуване на коментар