АВТОР: Ф. Пол Уилсън
ЗАГЛАВИЕ: Демонични песни
ВИД: Сборник с разкази
ИЗДАТЕЛСТВО: Gaiana
Година на издаване: 2014
Цена: 12 лв
Превод: Коста Сивов
Редактор: Кети Илиева
Предпечат и дизайн: Явор Цанев
Корица: Мирослав Георгиев
Ф. Пол Уилсън е роден на 17 май 1946 година
в Джърси Сити, Ню Джърси. Започва кариерата си като писател на фантастични
произведения, но постепенно се захваща с любимия си жанр – хорърът. В Щатите е
известен с медицинските си трилъри, които жънат големи успехи. Някои от тях са
издавани и на български език. Това са „Отвличане”, „Мираж”, „Завещанието”.
Други книги на Уилсън, които могат да се намерят на родна реч са изключително
силният сборник с разкази „Боровата пустош”, романите „Нощно изтребление”,
„Пазителят на меча” и „Проклятието”.
Доста от съвременните светила в трилъра и
хоръра се изказват ласкаво за Уилсън.
Стивън Кинг казва, че е намерил
литературната стойност на хоръра именно в романа „Докосването” на Ф. Пол (The Touch, 1986).
Дийн Кунц пък казва, че „Уилсън изплита
магии от думи”, а Дейвид Морел нарича един от най-известните герои на автора –
Майстор Джак – „Културна икона”.
Интересно е да споменем също и един
интересен факт, че Уилсън е огромен почитател на рок музиката и това личи в
доста от произведенията му.
Сборникът „Демонични песни”, който
подготвихме с Явор Цанев, е съставен от девет произведения, като всяко едно от
тях е изключително значително за Уилсън и за развитието му като писател.
„Демонична песен” е разказ, който ни сблъсква за първи път с героите Глекен и
Расалом, които намират участие в огромна част от творчеството на американския
писател.
Имаме две произведения и за Майстор Джак – „Домашни поправки” и
„Интерлюдия при Дуейн”.
Уилсън е писател, който обича постоянно да
експериментира. Както вече споменахме, той не се ограничава да пише в един
жанр, а постоянно разширява творчеството си, като ползва различни похвати и
стилове, и така постига много богати образи и декори, благодарение, на които се
превръща в един от най-значимите писатели на нашето време. Един от разказите в
сборника – „Моля те, не ме наранявай” – е написан изцяло чрез пряка реч. В него
няма нито дума повествование.
„Ноемврийска игра” пък е разказ, създаден за
антологията „Хрониките на Бредбъри”, и е пряко продължение на класиката на Рей
Бредбъри „Октомврийска игра”.
И стигаме до един от тоталните ми фаворити –
„Когато беше прекрасен”. За него Уилсън казва, че е вдъхновен от филма класика
със Стив Маккуин „Петното”. Той представлява също така и една своеобразна
интерпретация на приказката за Пепеляшка, но с доста повече обрати и плашещи
моменти.
Следващият разказ, „Сънища”, се развива във вселената на
„Франкенщайн”.
И стигаме до един изключително интересен разказ – „Зарод”. До момента може би това е произведението, което получава изключително високи оценки от читателите на „Демонични песни”. Няма да разкривам какво означава „Зарод”, но само ще спомена, че в това произведение Уилсън изважда на бял свят най-лошите черти на нас, човешките същества.
Най-дългото произведение в тази колекция е новелата „Среднощна
Меса” – тя е и най-публикуваното до момента отроче на автора.
Искам да представя екипът, благодарение, на
когото този сборник се превърна в реалност. Първият човек от него е Явор Цанев
- собственикът на издателство „Гаяна” и основателят на единственото в момента
списание, което издава българска фантастика „Дракус”. Явор изигра доста роли в
процеса по издаването на книгата – корекция на текстовете, дизайн на корицата,
предпечат, печат и какво ли още не. Редактор на сборника е Кети Илиева, която
редовните читатели на списание „Дракус” и на книгите, които издателство „Гаяна”
издава, познават много добре. Художник на корицата е Мирослав Георгиев, един от
най-талантливите ни млади творци. Имах удоволствието да работя с Мирослав за
четвърти път – той нарисува кориците на първите ми две книги – „Време във
времето” и „Съ-Вместим”, както и корицата на един от броевете на електронното
списание „БГ Арт Клас”. Естествено, най-големите благодарности отиват при Ф.
Пол Уилсън, без когото тази колекция никога нямаше да види бял свят. Уилсън се
отнесе изключително професионално към проекта и ни помогна много по
осъществяването му.
Няма коментари:
Публикуване на коментар